Dziwna sytuacja z przeliczeniem emerytury.

Autor: Paweł Lechowski 6/26/2011 10:47:00 PM Ilość odsłon: 5872 Kategoria: Sprawy sądowe

Do naszej redakcji trafił mail:

 
Witam.
Mój tato ma problem z emeryturą ponieważ nie posiada druków rp7 z przepracowanych lat w ciężkich warunkach. Posiada wszystkie świadectwa pracy i dyplomy. Szukaliśmy we wszystkich archiwach które mogły by mieć te dokumenty. Niestety odpowiedzi były wszędzie odmowne. Napisaliśmy podanie do ZUS-u o ponowne przeliczenie, ale decyzja jest odmowna. A ja wiem że można przeliczyć bez tych druków. Są wynagrodzenia minimalne za te okresy pracy gdzie nie ma udokumentowanych zarobków.
Pomóżcie proszę !!! a. s. (nazwisko znane redakcji)
 
Jest to do prawdy dziwna sytuacja bowiem z  dniem 1 stycznia 2009 r. weszła w życie ustawa z dnia 4 września 2008 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. Nr 192, poz.1180), zwana dalej ustawą zmieniającą.
Ustawa ta wprowadziła - w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353, ze zm.) - regulację umożliwiającą w tych przypadkach, w których nie można ustalić podstawy wymiaru składek w okresie pozostawania w stosunku pracy wskazanym do ustalenia podstawy wymiaru emerytury i renty - przyjęcie za podstawę wymiaru składek kwoty obowiązującego w tym okresie minimalnego wynagrodzenia pracowników, proporcjonalnie do okresu podlegania ubezpieczeniu i wymiaru czasu pracy.
Z powyższego uregulowania wynika zatem możliwość przyjęcia do ustalenia podstawy wymiaru wynagrodzenia minimalnego.

 
Gdy nie ma legitymacji albo Rp-7

Jeśli nie ma legitymacji, a dokumentacja płacowa jest niedostępna, to zarobki można potwierdzić na podstawie innych dokumentów z akt osobowych, np. umowy o pracę itp.

– Trzeba się liczyć z tym, że ZUS uwzględni wówczas tylko takie składniki wynagrodzenia, które przysługiwały bezwarunkowo w czasie trwania zatrudnienia jako stałe składniki określone kwotowo, np. wynagrodzenie zasadnicze, stałe dodatki określone kwotowo lub procentowo od znanego składnika wynagrodzenia itp. Inne, np. premie, nagrody, będą uwzględnione tylko wówczas, gdy dokumentacja wskazuje niewątpliwie na ich wypłatę w określonej wysokości, od której została odprowadzona składka na ubezpieczenie społeczne – wyjaśniał Przemysław Przybylski, rzecznik ZUS na jednym z portali internetowych.

A to oznacza, że do podstawy wymiaru nie zostaną wliczone premie, nagrody lub dodatki przysługujące warunkowo (np. uzależnione od wyników) bądź uznaniowo i wypłacane w zmiennych wysokościach – chyba że uda się zgromadzić dokumenty potwierdzające ich wysokość oraz wypłatę. Jeśli dana osoba była wynagradzana godzinowo, to ZUS ustali wynagrodzenie, jeżeli zachowały się dane dotyczące liczby godzin, jaką pracownik faktycznie przepracował w danym okresie na określonym stanowisku.
 
Odmowa przeliczenia emerytury w oparciu o minimalne wynagrodzenie następuje w formie decyzji ZUS.
 Od decyzji w sprawie emerytury lub renty można wnieść odwołanie do sądu okręgowego - sądu pracy i ubezpieczeń społecznych.  Sądem właściwym jest sąd wybrany ze względu na miejsce zamieszkania osoby zainteresowanej.
Odwołanie należy wnieść w ciągu miesiąca od dnia doręczenia odpisu decyzji.
Treść odwołania
W treści odwołania należy wyraźnie określić:
  • decyzję jakiej dotyczy odwołanie- najlepiej podać jej numer nadany przez ZUS
  • zarzutów i wniosków,
  • uzasadnienie zarzutów i wniosków
  • podpis ubezpieczonego
  • lub podpis jego przedstawiciela ustawowego bądź pełnomocnika.
Odwołanie powinno również spełniać ogólne wymogi pisma procesowego określone w Kodeksie postępowania cywilnego. Dodatkowo należy zawrzeć:
  • oznaczenie sądu, do którego jest skierowane,
  • imię i nazwisko oraz oznaczenie miejsca zamieszkania osoby odwołującej się, jej przedstawiciela ustawowego lub pełnomocnika,
  • oznaczenie rodzaju pisma i przedmiotu sporu,
  • wymienienie załączników.
Zmiana decyzji przez ZUS
 
Jeśli ZUS uzna odwołanie za słuszne może w ciągu 30 dni od daty złożenia odwołania:
  • zmienić lub
  • uchylić zaskarżoną decyzję.
W takiej sytuacji wydaje nową decyzję w sprawie świadczenia, nie nadając odwołaniu dalszego biegu.
ZUS może oczywiście uznać, że odwołanie pracownika od decyzji nie jest słuszne. W takim przypadku, nie później niż w ciągu 30 dni od daty złożenia odwołania, zobowiązany jest przekazać je do właściwego sądu okręgowego - sądu pracy i ubezpieczeń społecznych. Odwołanie ZUS przesyła wraz z aktami sprawy oraz uzasadnieniem.

Aktualności

Najnowsze

Najczęściej czytane

Zaproszenie do Sądu (odsłon: 346861)

 Ilość odsłon:7900874